Internethandeln har blivit allt mer utbredd. Fler företag har börjat erbjuda prenumerationer av digitala tjänster. Till en månadsavgift kan en app eller tjänst erbjudas. Det är också vanligt att grunderna är gratis. Sedan får användaren köpa premium för att till exempel komma åt vissa artiklar eller slippa reklam. Med premium får köparen tillgång till fler alternativ. Oftast inte helt nödvändiga tjänster, men tjänster som leder till ett effektivare användande av tjänsten. Att så många tjänster är gratis på nätet beror på begreppet “content marketing”. Om företaget ger kunden mervärde blir kunden lojal till företaget. Lojala kunder ger långsiktighet och genererar mer pengar än de kortvariga. Även om någonting är gratis tenderar kunden att köpa någonting som kostar av samma företag. Alternativ byta upp sig till premiumtjänster.
Även om shoppande i butiker håller en stark ställning har utbudet av onlinebutiker ökat. Numera finns det onlineföretag som levererar matkassar hem till ytterdörren. Utbudet av onlinebutiker som säljer billiga kläder och teknikprylar är stort. Många etablerade företag erbjuder både shopping i butik och på deras hemsida. Det går inte bara bra att sälja på nätet som företag. Privatpersoner säljer, köper och byter på internet. Blocket, tradera och Fyndtorget är populära sidor för företag och privatpersoner att annonsera på. Förutom begagnade och nya produkter går det att byta lägenhet, sälja villan och köpa hund. Möjligheterna är oändliga.